Øgning af mad og sovevaner

26. august 2007

Alder:
5 mdr.

Øgning af mad og sovevaner

Hej

Tusind tak for dine tidligere svar som har været meget anvendelige:-)

Nu er vi så begyndt på lidt grød. Vi startede, da min datter var præcis 5 mdr. Halvanden uges tid fik hun hirsegrød til frokost, og nu er vi så gået over til også at give lidt grøntsagsmos til aften. Hun spiser meget lidt – nogle gange vil hun overhovedet ikke have noget. Så det bliver kun til et sted mellem 4 – 15 teskeer.

Jeg har puttet lidt MME i grøden, men har også givet lidt i et glas ved siden af, som hun gerne vil drikke, fordi hun spiser så lidt. Er det overflødigt?

Jeg er meget i tvivl om, hvor hurtigt jeg skal gå frem med øgning af antal måltider, når hun nu ikke spiser så meget ad gangen, og hvad jeg i så fald skal give yderligere?

Når jeg sætter hende klar til at få mos, begynder hun at brokke sig og vride sige rundt, og den første skefuld skal lokkes i hende – herefter bliver hun som regel mere interesseret.

Jeg ammer ca. 8 gange i døgnet, og vil jo egentlig gerne begynde at trappe ned her, når hun bliver et halvt år, men synes det er svært. Har forsøgt at give hende en flaske erstatning om dagen, men det vil hun ikke. Hun vil kun drikke kamillete af flaske. Og hun har jo altid været meget glad for brystet – det er virkelig en stor tryghedsfaktor for hende.

Jeg synes det er svært at få en fast rytme med hende – både med mad og søvn, og derfor håber jeg du kan give et forslag til dette.

En god dag ser nogenlunde sådan ud (tidspunkterne kan variere med halv/hel time):
7.45 Vågner – ammes
10.00 Ammes og puttes til formiddagslur (sover ...

Annonce

... ca. 1 - 2,5 time)
13.00 Hirsegrød med æblemos og mælk i kop
13.45 Ammes
15 / 15.30 Ammes og puttes til eftermiddagslur (sover ca. 1-2 timer)
18.00 Grøntsagsmos og mælk i kop
19.00 Bad og amning
20.00/20.30 Sover
Herefter vågner hun nogle gange efter 1 time, nogle gange kl. 24 og andre gange først kl. 4. Er oppe og amme 1-4 gange om natten – er forskellige tidspunkter for hver nat.

Du skrev tidligere, at det var godt med 3 lure om dagen, men det er sjældent, vi kan nå det, da hun efter formiddagsluren er svær at få til at sove, så den bliver ofte 15/16 inden hun får den anden lur. Nu er hun jo 5 ½ måned – er det så fint hun får 2 lure om dagen (på tilsammen 2-4 timer)? Har forsøgt at hun kun skal være vågen max. 2,5 time (og her er hun også træt), men ofte går der 3-3,5 time før hun vil overgive sig. Hun sover helt klart bedst til formiddagsluren, hvor hun ikke har fået så mange indtryk endnu.

Kan jeg gøre noget for at få en bedre natte-struktur?

Hun græder meget hjerteskærende, når hun vågner om natten, men intet andet end brystet hjælper som trøst (har forsøgt ALT!) Hun vil jo heller ikke bruge sut, så der er ingen hjælp at hente.

Hun er ellers en rigtig dejlig og glad pige med meget charme:-) Men hun bliver utrolig urolig og pylret nogle gange om dagen, fordi hun er rigtig træt. Hun har ofte meget svært ved at finde ro. Men jeg tænker, at der måske vil komme lidt mere ro over det, hvis hun får lidt mere fast sove- og spisemønster.

Håber du kan finde hoved og hale i denne smøre.

På forhånd tak.

Venligst en lykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder